
תוצאות סקר שכר ותעריפי Design לשנת 2021
23.3 .2022 | צוות UXI Live
האם השכר של UX Designers ו-Product Designers עלה בשנה האחרונה? האם פער השכר בין גברים לנשים השתנה השנה? ואיך נראה שכר המנהלים והמנהלות? זה רק חלק קטן מהשאלות שאנחנו עונים עליהן בסקר השכר השנה.
סקר השכר של UXI Live מתבצע כשירות לקהילה שלנו מאז 2010 כמעט ברצף (הנה כאן: 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2019 ו-2020) והוא בודק את מצב השכר ותמונת מצב של תעשיית הדיזיין הדיגיטלי בישראל.
כמו בכל שנה, בדקנו את השכר בחתכים שונים, והוספנו מידע חדש שעניין אותנו לדעת על השכר והתעשייה בארץ:
- שכר ונסיון מנהלים/ות
- סוגי קהלי היעד (B2B, B2C, B2B2C)
- עבודה מהבית בתקופה שאחרי הקורונה
- חיתוך אישי של התוצאות ("מחשבון")
- ועוד ועוד…
תודות
בבניית הסקר השנה היו שותפים רבים (תודה לכולכם!) שהוסיפו ודייקו בפרטים חשובים. על ניתוח המידע היתה מופקדת גם השנה עדי מאיר שכישפה את ה-SPSS ודאגה שהנתונים כאן יהיו מבוססים ומדויקים ועם הגרפים הנכונים (תודה ענקית עדי!); על בחירת הצבעים המשובחת היתה אחראית ניקה ספקטור; ועל כל השאר, כולל הסיכום המפורט שכאן, אחראי ברק דנין.
זכויות יוצרים: האם אפשר להציג את התוצאות במקומות אחרים?
בהחלט! כדאי ומומלץ. אבל מאחר והשקענו פה הרבה (מאוד) עבודה, רשיון השימוש בתוכן הוא CC BY-ND.
- טקסט: כשאתם מצטטים את הסקר בטקסט, תנו קרדיט עם לינק לכאן. הקרדיט: "סקר השכר של UXI Live 2021".
- אימג'ים: כשאתם לוקחים אימג'ים מהעמוד הזה, אין צורך בקרדיט נוסף, אבל שימו אותם as-is, ללא שינויים, ונשמח גם ללינק לעמוד הזה.
מונחים וקבוצות מקצועות
UX
לכל אורך הסקר, כשאנחנו כותבים "UX" אנחנו מתכוונים למי שעובדים Hands On ומגדירים את עצמם כ-UX Designers, UX Researchers או PM/UX (כלומר PMs שעוסקים ב-UX Design כחלק משמעותי מהעבודה שלהם). היינו שמחים לנתח כל קבוצה כזו בנפרד, אבל חלקן קטנות מכדי לנתח בנפרד, והן גם מתנהגות דומה מבחינת שכר מהנתונים שיש בידינו.
Pure UX
כשאנחנו כותבים "Pure UX" אנחנו מתכוונים למי שעובדים Hands on ומגדירים את עצמם כמאפייני UX או UX Designers.
PD
כשאנחנו כותבים "PD" אנחנו מתכוונים למי שעובדים Hands On ומגדירים את עצמם כ-Product Designers, או UX/UI Designers.
UI/Marketing
כשאנחנו כותבים "UI/Marketing" אנחנו מתכוונים למי שעובדים Hands on ומגדירים את עצמם כ-UI Designers או Visual Designers או Marketing Designers. בדומה ל-UX לעיל, המשכורות של הקבוצות דומות וכל קבוצה קטנה מכדי לנתח בנפרד.
Pure Managers
כשאנחנו כותבים "Pure Managers" אנחנו מתכוונים למי שלא עובדים Hands On בדיזיין, אבל מנהלים, ישירות או בעקיפין (הנהלה בכירה) designers מכל הסוגים שהזכרנו כאן למעלה.
גם השנה השיבו מעט מדי UX Writers / כותבי/ות מיקרו-קופי מכדי שנוכל לנתח את השכר שלהם, אבל כן הצלחנו לקבל תמונה של תעריפי UX Writers פרילאנסרים. לגבי השכירים, לא חשבנו שיהיה נכון לחבר אותם לקבוצה אחרת מתוך אלה שכאן למעלה, בגלל האופי הייחודי של העבודה והרקע הנדרשים לתחום.
מי השתתפו בסקר ומתי?
הסקר התקיים בתחילת חודש מרץ 2021. השיבו לו 705 א.נשים רלוונטיים לסקר, מתוכם 609 שכירים/ות ו-96 פרילנסרים/ות. הלא רלוונטיים היו כאלה שלא היו ממקצועות הדיזיין הדיגיטלי או ניהול דיזיין, או שאינם עובדים בישראל, או שהנתונים שלהם היו חלקיים (למשל, לא כללו שכר או תעריפים).

תוצאות הסקר: שכירים
מה השכר שמקבלים א.נשים כמוני? חיתוך אישי של תוצאות הסקר
אין תשובה פשוטה לשאלה "מה השכר שמגיע לי". אבל יצרנו השנה "מחשבון שכר", כאן ניתן לפלח, לראשונה, את רשומות המשתתפים בסקר ולקבל את השכר החציוני, השכר הממוצע וסטיית התקן של המשיבים לסקר השכר, לפי הפילוח הנבחר.
מה השתנה מאז סקר 2020?
כמו שאפשר לראות כאן למטה, השכר הממוצע של UX עלה משמעותית מאז 2020, אחרי שב-2020 הוא נשאר די יציב לעומת 2019. לעומת זאת, השכר הממוצע של PD, עלה מעט, אחרי שעלה ב-7% ב-2020 לעומת 2019.

51% מהמשיבים דיווחו על עליית שכר בשנה האחרונה, עם עליה ממוצעת של 17% וחציונית של 12%, ורק 3% על ירידה עם ירידה ממוצעת וחציונית של 10%. כל זה, למרות השנה המורכבת שעברנו עם אתגרי הקורונה.
אנחנו נוטים לחשוב שזה קשור לעובדה שהרוב המכריע של מי שעוסקים בתחום מועסקים בחברות מוצר טכנולוגי (או בקיצור, חברות מוצר), שרבות מהן דווקא פרחו בשנה הזו.

שכר גברים מול נשים
הפערים שאנחנו רגילים לראות לטובת שכר הגברים נשארו, לצערנו, אם כי מעט הצטמצמו ב-UX ועלו מעט ב-PD. לראשונה אנחנו גם בוחנים את פערי השכר אצל מי שהם.ן Pure Managers, כלומר רק מנהלים/ות ללא עיסוק Hands on ב-Design. אצלם כולם הפערים 15-17% לטובת הגברים. הפערים האלה נשמרים גם ברוב טווחי שנות הנסיון, בכל התפקידים.

שכר גברים
מקצוע | שכר ממוצע | שכר חציוני | n | סטיית תקן |
PD | ₪24,152 | ₪25,000 | 112 | ₪8,539 |
Pure UX | ₪27,113 | ₪27,500 | 50 | ₪9,446 |
Pure Managers | ₪33,958 | ₪35,500 | 24 | ₪9,474 |
שכר נשים
מקצוע | שכר ממוצע | שכר חציוני | n | סטיית תקן |
PD | ₪20,983 | ₪21,000 | 212 | ₪6,967 |
Pure UX | ₪23,192 | ₪24,000 | 69 | ₪8,058 |
Pure Managers | ₪32,653 | ₪30,500 | 16 | ₪11,341 |
שכר PD ו-UX לפי סוג ארגון
כמו שאפשר לראות כאן למטה, השכר בחברות מוצר הוא גבוה יותר מהשכר במקומות אחרים, ולעתים הפער דרמטי מאוד. כמובן שצריך לזכור גם שחברות מוצר לרוב מעסיקות אנשים מנוסים יותר, פשוט כי הן יכולות להרשות עצמן לשלם את השכר שהם דורשים (וזה כמובן עובד גם בכיוון השני).
באופן כללי, עולה מתוצאות הסקר שמי שעוסקים ב-UX מקבלים שכר גבוה יותר מאשר PD, בכל סוגי הארגונים, בדומה לסקרים משנים קודמות. מדובר בפער דרמטי של 20-40% בשכר הממוצע בכל סוג ארגון, כפי שעולה בגראף שלהלן.
חשוב לציין שהיו גם סוגי ארגונים אחרים (כמו ממשלתי, למשל), אבל לא התקבלו בהם מספיק נתונים כדי לתת תוצאות אמינות, אז לא הצגנו את המספרים שלהם כאן.

שכר UX לפי סוג ארגון
סוג ארגון | שכר ממוצע | שכר חציוני | n | סטיית תקן |
חברת מוצר | ₪28,405 | ₪28,500 | 133 | ₪6,821 |
חברה שאינה עוסקת בטכנולוגיה כתחום מרכזי | ₪25,664 | ₪23,750 | 12 | ₪11,736 |
חברת ייעוץ/סטודיו (ללא פיתוח) | ₪17,187 | ₪13,500 | 10 | ₪7,663 |
חברת פרויקטי תוכנה | ₪15,117 | ₪15,438 | 24 | ₪4,932 |
שכר PD לפי סוג ארגון
סוג ארגון | שכר ממוצע | שכר חציוני | n | סטיית תקן |
חברת מוצר | ₪23,351 | ₪22,988 | 270 | ₪7,071 |
חברה שאינה עוסקת בטכנולוגיה כתחום מרכזי | ₪18,417 | ₪21,500 | 6 | ₪6,844 |
חברת ייעוץ/סטודיו (ללא פיתוח) | ₪12,293 | ₪10,800 | 14 | ₪4,528 |
חברת פרויקטי תוכנה | ₪12,152 | ₪11,333 | 14 | ₪3,097 |
שכר Product Designers
השכר של Product Designers בחברות מוצר תמיד היה טוב יותר מאשר בחברות מסוג אחר, והפעם גם היו לנו מספיק נתונים (למעט ב-5 ו-6 שנות נסיון) כדי להציג עד כמה. מאחר והקטגוריה של "חברות אחרות" כוללת בעיקר סטודיואים וחברות פרויקטים, החסר הזה לא מפתיע: מנסיוננו (לא מנתוני הסקר), רבים מגיעים אל ארגונים כאלה כתפקיד ראשון, ואחרי שצוברים נסיון עוברים לחברות מוצר, לרוב גם בגלל התנאים האטרקטיביים וגם בגלל הרצון להעמיק במוצר אחד.
חברות "אחרות" כוללות: חברה שאינה עוסקת בטכנולוגיה כעיסוק מרכזי, חברת ייעוץ/סטודיו (ללא פיתוח), חברת פרויקטי תוכנה ואת כל שאר סוגי החברות.

כפי שאפשר לצפות, השכר של PD עולה ככל שעולים בסולם הדרגות, אבל כמו בסקרים קודמים, אנחנו יכולים לראות שארגונים גדולים יותר יכולים לשלם יותר – וגם משלמים. לא התקבלו מספיק נתונים מארגונים עם יותר מ-500 עובדים כדי לתת מספרים על ניהול ביניים או בכיר בארגונים כאלה, וכפי שזה נראה מנתונים אחרים (להלן באיזור הניהול), נראה שבאופן כללי יש יותר מנהלים ומנהלות שעוסקים ב-UX מאשר ב-PD.

שכר UX
כמו בשכר PD, גם בשכר UX יש פער משמעותי לטובת חברות מוצר. גם כאן אפשר לראות שחסרים נתונים במרכז טווח שנות הנסיון בחברות אחרות, כנראה שמאותן הסיבות.
חברות "אחרות" כוללות: חברה שאינה עוסקת בטכנולוגיה כעיסוק מרכזי, חברת ייעוץ/סטודיו (ללא פיתוח), חברת פרויקטי תוכנה ואת כל שאר סוגי החברות.

כמו ב-PD, גם כאן השכר גבוה יותר ככל שעולים בדרג הניהולי, וכאמור בניגוד ל-PD, יש מספיק מנהלים ומנהלות בכל הטווח כדי לתת נתונים מלאים.

שכר UI/Marketing Designers
נמשכת המגמה שהצגנו בסקר של 2020, של ירידה בשימוש בטייטל "UI Designer" ועלייה בטייטל "Product Designer". בשנה שעברה UI Designers, ללא Marketing Designers, היו 8% מהמדגם. השנה הם רק 4%, ו-Marketing Designers הם 4% נוספים.
מאחר והיו לנו רק 56 בקבוצה "UI/Marketing Designer", שכוללת את שני העיסוקים הללו, יכולנו לתת משכורות ממוצעות רק על טווחי שנות נסיון גדולים יותר (3 טווחי שנים במקום 8 ב-UX/PD).

שכר מנהלים ומנהלות
את אוכלוסיית המנהלים והמנהלות חילקנו ל-3:
- UX Hands On + Manager – מנהלים/ות שגם עובדים Hands On כ-UX (אחד מהתפקידים UX Designer, PM/UX או UX Researcher, כפי שהסברנו למעלה)
- PD Hands On + Manager – מנהלים/ות שגם עובדים Hands On כ-PD
- Pure Manager – מנהלים/ות שלא עובדים Hands On
אפשר לראות בגרף שלמעט מנהלים/ות עם שנה נסיון או פחות, רוב המנהלים/ות מתוך המשיבים לסקר הם Hands on UX, זאת למרות שיש 71% יותר PD מאשר UX בכלל המדגם. אנחנו משערים שבשנים הבאות נראה יותר ויותר PD בתפקידי ניהול, ככל שהמעמד של PD יתבסס בארגוני מוצר.

כפי שהצגנו קודם, גם בשכר של מנהלים ומנהלות ניתן לראות פער ברור בין גברים לנשים, וזה קורה לכל אורך ציר שנות הנסיון כמעט, אם כי הפער יחסית קטן אצל מנהלים/ות עם פחות מ-6 שנות נסיון.
בשני הגרפים הבאים אנחנו מתייחסים לכל המנהלים והמנהלות, מכל הקבוצות (UX, PD וגם UI/Marketing).

גם אצל מנהלים ומנהלות יש פער משמעותי ובולט בין השכר בחברות מוצר לבין חברות אחרות, שמגיע גם ליותר מ-50% (!)
חברות "אחרות" כוללות: חברה שאינה עוסקת בטכנולוגיה כעיסוק מרכזי, חברת ייעוץ/סטודיו (ללא פיתוח), חברת פרויקטי תוכנה ואת כל שאר סוגי החברות.

כמה חופש מגיע לכם? ל-5% יש יותר מכולנו
התשובה כמובן קשורה, כמו כל דבר אחר, לנסיון שלכם, לוותק שלכם בחברה וכמובן לכושר המיקוח.
בנוסף למה שמופיע בגרף, 5% מהמשיבים ציינו שיש להם ימי חופש ללא הגבלה (!)

הטבות נוספות
אין גבול להטבות שאפשר לקבל, מארוחות שף ועד היוגורט שאתם הכי אוהבים כל יום במקרר. השתדלנו להתמקד כאן בהטבות הנפוצות והחשובות ביותר, מימי כיף ועד רכב.

שביעות רצון מהשכר
לא ממש הופתענו כשגילינו יש קשר ישר וברור בין גובה השכר לבין שביעות הרצון ממנו. כמו שאפשר לראות בתוצאות כאן, נשים שבעות רצון ממשכורת ממוצעת נמוכה יותר מזו של גברים שבעי רצון, ויש יותר נשים לא מרוצות מאשר גברים לא מרוצים.
בשאלה המקורית התשובות היו "מאוד מרוצה", "די מרוצה", ניטראלי/ת, "לא כל-כך מרוצה" ו"מאוד לא מרוצה". כדי להציג תמונה ברורה ומגובשת יותר, קיבצנו את שתי התשובות החיוביות לעמודה אחת, כמו גם את שתי התשובות השליליות.

הכירו את השכירים והשכירות בתחום הדיזיין בישראל
אספנו בסקר עוד הרבה מידע מעבר לשכר, כי כאלה אנחנו, סקרנים. אם גם אתם רוצים להכיר את קהילת הדיזיין בארץ, אתם מוזמנים להמשיך ולקרוא.
השכלה אקדמית
בין המשיבים לסקר שהם UX או PD, לרוב יש תואר אקדמי, אם כי בין העוסקים ב-PD יש כמעט פי 3 יותר שאין להם תואר מאשר העוסקים ב-UX. ל-43% מהעוסקים ב-UX יש תואר שני ומעלה, לעומת 8% אצל העוסקים ב-PD.

קורסים מקצועיים
מהתשובות לשאלה הבאה שבחנו, עולה שכמעט חצי מהמשיבים והמשיבות לסקר (40%) לא ציינו שעשו קורס כלשהו.
מבין אלה שכן עושים, נראה שכולם עושים קורס UX כזה או אחר ובאופן טבעי אחוז גדול יותר ממי שעוסקים ב-UX לוקחים קורסים כאלה. מעניין לראות ששיעור דומה של משיבים לקחו קורס בפיתוח Front End (אם כי רק כ-10%), וגם שהעוסקים ב-UX מתעניינים בתפקיד ה"שכן": Product Manager.

כלי עבודה
באופן די ברור, שנת הקורונה היתה ה-שנה של Figma אצל PD.
בסקר של השנה שעברה, PD דרגו את פיגמה באופן דומה ל-Invision Studio ו-Adobe XD, והוא היה הרבה מתחת ל-Sketch. השנה? פיגמה הוא המוביל הבלתי-מעורער אצל PD בישראל, ועקף גם את Sketch. אנחנו מניחים שזה קשור מאוד לעבודה ב-Remote שהתחזקה בשנה הזו, מצד אחד, ליכולות ה-Collaboration החזקות של הכלי מהצד השני. אבל בוודאי יש גם סיבות נוספות.
אצל UX אין ממש הפתעות, הכלי השולט הוא Axure בדיוק כמו בשנים הקודמות, אם כי גם אצלם, Figma עברה ממקום אחרון בדירוג, למקום השני. בהחלט מרשים.
לגבי סכימת הנקודות, שניתנו על ידי המשיבים בין 1-5 (אזהרה: המשך המשפט לחובבי הז'אנר בלבד): נירמלנו את סכום הנקודות ל-1,000, לפי החלק היחסי שלהן מהמקסימום שכלי מסויים קיבל בכל קבוצה (PD ו-UX). זאת כדי שיהיה אפשר להשוות בצורה הוגנת בין הפופולריות של כלים אצל UX ואצל PD.

כלי ניהול Design System
באופן מפתיע, רוב הכלים שהמשיבים הציגו בתור הכלי שלהם לניהול דיזיין סיסטם, הם בכלל לא כלים שנועדו לניהול של דיזיין סיסטם. על-פי לירן אלבוים, "ניהול דיזיין סיסטם מלא חייב לכלול גם תיעוד של אינטראקציות ושל מבנים מורכבים יותר. הכלים היותר מתקדמים כוללים גם את החיבור לקוד".
אגב, אם אתם רוצים לדעת לעומק איך לנהל Design System, אנחנו ממליצים בחום על הסדנה של לירן (טוב, אנחנו קצת משוחדים).

לאיזה קהל יעד פונים מוצרים שמעוצבים בארץ?
תמיד חשדנו שדיזיין למוצרי B2B זה התחום הכי גדול בדיזיין בארץ, אבל עכשיו יש לנו הוכחה, בגרף הימני: מעל 50% (כי גם חלק מה-B2B+B2C הוא B2B).
בגרף השמאלי אפשר לראות שרוב מי שמעצבים כאן, 72% ליתר דיוק, משפיעים על מוצרים שפועלים בכל העולם.

למי כפופים צוותי הדיזיין בארגון?
רצינו לבדוק מי אחראי (ברמת VP) על הדיזיין, כלומר למי כל צוותי ומנהלי/ות הדיזיין בארגון כפופים. התשובה הקצרה היא: לרוב, VP Product.
אבל – אם מסתכלים בגרף שלמטה, אפשר לראות שעל-פי המשיבים לסקר, ככל שהארגון גדול יותר, יש יותר סיכוי שה-VP האחראי/ת יהיו VP Experience או VP Design, ובארגונים קטנים יותר, לא מעט פעמים (31%) ה-Design כפוף ישירות למנכ"ל. אנחנו היינו קצת מופתעים לגלות שדיזיין עדיין כפוף לא מעט פעמים ל-VP R&D, גם בארגונים גדולים.

הגודל ה"נכון" לצוות דיזיין
רצינו לדעת לאיזה גודל צוות דיזיין צריך לכוון, ובהיעדר דרך יותר מדויקת בסקר מהסוג הזה (כמו למשל, כמות ומורכבות המוצרים, רמת הבשלות של המוצר, עלות המוצר הסופי, קהל היעד שלו… לא חסר), מדדנו לפי גודל החברה. כמו שכבר הראינו למעלה, רבים מהארגונים פועלים בכל העולם ולחלק לא מבוטל מהם יש גם צוותי דיזיין בחו"ל, בדקנו כמה אנשים עוסקים בדיזיין בכל החברה, כולל בחו"ל, ביחס לגודל החברה.
מה שקיבלנו כאן מאפשר לקבל "מספר אצבע" לגודל צוות הדיזיין הנכון, בהנחה שרוב הארגונים בחרו נכון כמובן, ושהגודל הנוכחי מספיק להם. ברור שגורמים רבים משפיעים על הגודל המתאים והאפשרי, זו כמובן רק אינדיקציה אחת שצריך לקחת בחשבון.

בדקנו גם את תמונת המצב בישראל, ולהלן אפשר לראות את מה שקיבלנו:

תקופת "אחרי הקורונה": איפה נעבוד?
שאלנו את המשתתפים והמשתתפות בסקר, מאיפה הם ירצו לעבוד, ומאיפה מקום העבודה ירצה שהם יעבדו. יכולים לנחש מה היו התוצאות? ניחשתם נכון, העובדים רצו לעבוד יותר מהבית, ומקומות העבודה – למרות (ואולי בגלל?) הנסיון בשנת הקורונה נטו יותר לעבודה מהמשרד. לפחות אלה שהחליטו כששאלנו (בתחילת מרץ), אם כי כדאי לשים לב שכ-40% מהארגונים עוד לא קיבלו החלטה בנקודת הזמן שבה שאלנו. מאז המשק נפתח כמעט לגמרי והיום כנראה שהתשובות היו נראות אחרת.

תוצאות הסקר: פרילנסרים
קיבלנו השנה לא מעט תגובות של פרילנסרים לסקר (כאמור, 96), וזה מאפשר לנו לתת יותר מידע מאשר בעבר.
טווח תעריפים ושביעות רצון – PD ו-UX
בניגוד לשכירים שלהם יש רק מספר אחד – שכר, אצל פרילנסרים יש טווח תעריפים. אי אפשר לדרוש את אותו מחיר מסטארטאפיסט לפני גיוס, כמו מארגון שכבר סיים Round B, או כמו חברת טכנולוגיה גלובאלית. לכן לכל פרילנס ופרילנסית יש טווח תעריפים שבו הם עובדים, ובדיוק את הטווח הזה ביקשנו לקבל בסקר. שימו לב שציר Y לא מתחיל באפס, וכל עמודה בגרף מציגה שני מספרים: תעריף מינימום ממוצע/חציוני ותעריף מקסימום ממוצע/חציוני.
כמו שאפשר לראות, טווח התעריפים שבו פועלים UX ו-PD די דומה בין ממוצע לחציון.

בדקנו גם שביעות רצון השנה, וגילינו שמצד אחד, יש טווח מאוד ברור שבו PD וגם UX מרוצים, אבל מצד שני מעט יחסית פועלים בו.
גם כאן, כמו אצל השכירים, בשאלה המקורית התשובות היו "מאוד מרוצה", "די מרוצה", ניטראלי/ת, "לא כל-כך מרוצה" ו"מאוד לא מרוצה". כדי להציג תמונה ברורה ומגובשת יותר, קיבצנו את שתי התשובות החיוביות לעמודה אחת, כמו גם את שתי התשובות השליליות.

טווח תעריפים ושביעות רצון – UI/Marketing Design ו-UX Writing
עבור UX Writers היו לנו רק 12 משיבים, אז לא יכולנו לנתח שביעות רצון, אבל לניתוח תעריפים זה מספיק. כפי שאפשר לראות בגרף, הטווח מאוד גדול. כשיהיו לנו יותר משיבים נשמח לתת תמונה יותר מפורטת ומדויקת.


האם 2020 היתה טובה אליכם, פרילנסרים ופרילנסריות?
ככל שמדובר בכסף, נראה שכן. הרוב המוחלט של הפרילנסרים ציינו שההכנסות שלהם עלו ב-2020.

למרות התעריפים, אנחנו אוהבים את הפרילנס
נראה שהתגובות הפושרות לגבי שביעות הרצון מהתעריפים שלהם (מעל 50% ניטראליים), כששאלנו את הפרילנסרים איך הם מרגישים ביחס להיותם פרילנסרים, התשובה היתה ברורה וגורפת לחיוב.

That's All Folks
הסקר השנה היה הגדול והמעמיק ביותר שעשינו עד כה. מעל הכל, אנחנו מקווים שהוא יעזור לכם להגדיר את התגמול שמתאים לכם או לעובדים ולעובדות שלכם. מעבר לזה, אם הצלחנו גם לסקרן אתכם קצת יותר לגבי תחום הדיזיין בארץ, איפה הוא נמצא היום ולאן הוא אולי הולך, לגמרי עשינו את שלנו. אם הסקר עזר לכם, או אם יש לכם פידבק, נשמח לשמוע מכם.
נתראה בסקר השכר הבא!