תוצאות סקר שכר ותעריפי Design לשנת 2023
24.2.2024 | צוות UXI Live
איך השתנה השכר של Product Designer, UXers ו-UX Researchers ב-2022? כמה מרוויחים מנהלות ומנהלים שגם עוסקים בדיזיין Hands On? מה השכר הממוצע לג'וניורים וג'וניוריות? כמה הרוויחו לחודש בפרילאנס דיזיין בשנה שחלפה? סקר 2023 שלנו עונה על השאלות הללו, ועוד רבות אחרות.
אנחנו מפרסמים את סקר השכר של UXI Live כשירות לקהילה מאז 2010 (שנים קודמות: 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2019, 2020, 2021, 2022) והוא בודק את מצב השכר ותמונת מצב של תעשיית הדיזיין הדיגיטלי בישראל.
כמו בכל שנה, בדקנו את השכר של שכירים/ות וגם את התעריפים של פרילנסרים/ות.
תודות
בבניית הסקר השנה היו שני שותפים: ברק דנין שהוביל את התהליך, הכין את השאלון, הגרפים והפוסט הזה (ותודה לכל מי שתרמו רעיונות לשאלות לשכירים ולפרילנסרים) וגל פקטור שניתח את הנתונים בתוכנת R בצורה יסודית ומקיפה, ועל הדרך גם הכין לנו תהליך ניתוח מהיר יותר לשנים קדימה.
זכויות יוצרים: האם אפשר להציג את התוצאות במקומות אחרים?
בהחלט! כדאי ומומלץ. אבל מאחר והשקענו פה הרבה (מאוד) עבודה, רשיון השימוש בתוכן הוא CC BY-ND.
- טקסט: כשאתם מצטטים את הסקר בטקסט, תנו קרדיט עם לינק לכאן. הקרדיט: "סקר השכר של UXI Live 2023".
- אימג'ים: כשאתם לוקחים אימג'ים מהעמוד הזה, אין צורך בקרדיט נוסף, אבל שימו אותם as-is, ללא שינויים, ונשמח שתפרסמו אותם עם לינק לעמוד הזה.
מונחים וקבוצות מקצועות
PD
מי שמגדירים את עצמם כ-Product Designers, או UX/UI Designers, כלומר עוסקים גם בהיבטים של אפיון חוויית המשתמש (UX Design) וגם בהיבטים של העיצוב החזותי (UI Design).
Pure UX
מי שמגדירים את עצמם כמאפייני UX או UX Designers, ללא עיצוב חזותי / עיצוב UI.
UXR
מי שמגדירים את עצמם כעוסקים ב-UX Research או מחקר UX, ללא אפיון או עיצוב.
UI/Marketing
מי שמגדירים את עצמם כ-UI Designers או Visual Designers או Marketing Designers.
Pure Managers
מי שלא עובדים Hands On בדיזיין, אבל מנהלים חוקרים ו/או designers מכל הסוגים שהזכרנו כאן למעלה, ישירות (כמו ראש צוות) או בעקיפין (ניהול מטריציוני או הנהלה בכירה).
PM/UX
השנה ניתחנו את השכר של כל מנהלי ומנהלות המוצר בסקר שכר נפרד.
UX Writers
גם השנה השיבו מעט מדי UX Writers / כותבי/ות מיקרו-קופי מכדי שנוכל לנתח את השכר והתעריפים שלהם.
מי השתתפו בסקר ומתי?
הסקר התקיים בסוף חודש דצמבר 2022. לסקר השיבו 1,061 שכירים/ות ו-123 פרילנסרים/ות רלוונטיים, ביחד 1,184 אנשים. היו גם משיבים/ות לא רלוונטיים, שלא היו ממקצועות הדיזיין הדיגיטלי או ניהול דיזיין, או שאינם עובדים בישראל, או שהנתונים שלהם היו חלקיים (למשל, לא כללו שכר או תעריפים).
אל תהרסו את העיניים: קליק אחד ואתם מגדילים את כל התרשימים והגראפים
תוצאות הסקר: שכירים
מה השתנה מאז סקר 2022?
השכר ממשיך לעלות, עם תוספת של ₪1,000-3,000 לשכר החודשי ברוטו של PD ו-Pure UX בחברות מוצר טכנולוגי, כמעט בכל טווחי השכר. שלא כמו בשנים קודמות, בחברות שאינן חברות מוצר, השכר של PD ו-Pure UX רשם ירידה של 6.7-13.7%.
כפי שמצויין בתרשים הקודם, חברות מוצר מעסיקות את הרוב המוחלט של העוסקים בתחום הדיזיין הדיגיטלי שהשיבו לסקר (75%), אולם המספר הזה ירד מעט לעומת סקר 2022 (היה 77%). השכר עלה גם ברוב סוגי הארגונים האחרים, תחומי העיסוק ושנות הנסיון.
אפשר לראות בתרשים הבא שהשכר של PD בטווח של 2-3 שנות נסיון כמעט לא רשם שינוי. כ-39% מה-PD המועסקים בחברות מוצר הם בעלי 3 שנות נסיון או פחות.
בעולם ה-UX, ניתן לראות שהשכר בחברות מוצר ירד בכל הטווח שמתחת ל-7 שנות נסיון, למעט ג'וניורים. אולם מאחר ומתוך המשיבים מחברות מוצר, יותר מ-61% הם בעלי 7 שנות נסיון ומעלה, השכר הממוצע של כלל העוסקים ב-UX בחברות מוצר דווקא עלה. כהמשך של המגמה משנים קודמות, הפער בין שכר UX ל-PD ממשיך להצטמצם, ובחלק ניכר מטווחי שנות הנסיון, השכר של PD גבוה יותר מזה של UX או בפער זניח מתחתיו.
שכר ג'וניורים
השנה בחנו לראשונה בנפרד את השכר של ג'וניורים וג'וניוריות – כאלה שיש להם פחות משנה נסיון בתחום העיסוק שלהם. גם כאן, הפרדנו לחברות מוצר ולשאר התעשייה. בעוד שחברות מוצר לוקחות PD ג'וניורים/ות, נראה שאנשי ונשות UX מצליחים להיכנס לחברות מוצר רק כשיש להם כמה שנות נסיון ברזומה, אותן הם רוכשים בחברות מסוגים אחרים (כמו למשל סטודיו לעיצוב או חברות פרויקטי תוכנה).
השינוי בשכר – מבט על
54% מהמשיבים דיווחו על עליית שכר בשנה האחרונה (לעומת 62% בשנה שעברה), עם עליה ממוצעת של 19% (לעומת 12% בשנה שעברה) וחציונית של 15%, וכ-1% על ירידה עם ירידה ממוצעת של 21% (לעומת 16.2% בשנה שעברה) וחציונית של 20%. אם כן, השכר המשיך לעלות, אולם בהיקפים קטנים יותר ובשיעורים גדולים יותר.
שכר ממוצע גברים מול נשים
הפערים שאנחנו רגילים לראות לטובת שכר הגברים נשארו בחלק מתחומי העיסוק, אבל נעלמו לחלוטין בשניים מהתחומים: Pure Managers (מנהלים ומנהלות שאינם מבצעים עבודת דיזיין/מחקר hands-on אלא רק עוסקים בניהול) ו-UX Research. בשני התחומים הללו הפער בשכר הוא פחות מאחוז, ובמחקר השכר מעט גבוה יותר לנשים.
כשבוחנים את אוכלוסיית כלל המנהלים והמנהלות בנפרד, גם Pure Managers וגם כאלה שעובדים/ות בדיזיין Hands On, מתקבלת תמונה שונה מעט, עם פער יחסית קטן ברוב טווחי שנות הנסיון, למעט אצל מנהלים ומנהלות מתחילים, שם הפער מגיע ל-19% לרעת שכר הנשים.
שביעות רצון משכר ותנאים – גברים מול נשים
נראה שרמת שביעות הרצון מעט נמוכה יותר השנה לעומת 2022. הסקר מציג ירידה בשביעות רצון גבוהה ב-5% אצל נשים (59% ב-2023 לעומת 64% ב-2022) ו-2% אצל גברים , ועליה ב-10% של שבעות רצון נמוכה אצל נשים (25% ב-2023 לעומת 15% ב-2022). אצל גברים נותרו 18% בשבעות רצון נמוכה כפי שהיה ב-2022.
שכר במרכז ובשרון לעומת שאר הארץ
כפי שראינו גם בסקרים קודמים וכמו שגם קורה בתחומים אחרים, יש פערי שכר משמעותיים בין המרכז והשרון לבין כל שאר הארץ. השכר הממוצע בדרום הוא הנמוך מכולם והוא ירד משמעותית לעומת הסקר שקיימנו ב-2022.
שכר Product Design
כמו בכל שנה, השכר של PD בחברות מוצר הוא גבוה יותר מהשכר במקומות אחרים. נראה שיש מסלול קידום ברור – בכל מה שקשור לשכר לפחות – בחברות המוצר.
לתשומת לבכם, שכר ג'וניורים (0 שנות ניסיון) מופיע בנפרד כאן למעלה, והוא אינו זהה לשכר של 0-1 שנות נסיון שכולל גם בעלי/ות שנה נסיון.
כמובן ששכר ממוצע מציג רק חלק מהתמונה, ויש בה שונות גדולה, ולכן חשוב לנו גם להראות חציון ורבעון עליון ותחתון ("הטווח הבין-רבעוני") כדי לתת לכם מושג לגבי טווח המשכורות שמרכיב את השכר הממוצע. למיטיבי לכת, כללנו גם n וסטיית תקן כאן למטה.
שכר Product Design בחברות מוצר:
שנות נסיון | שכר ממוצע | שכר חציוני | n | סטיית תקן |
0-1 שנים | ₪16,604 | ₪16,000 | 90 | ₪4,572 |
2 שנים | ₪17,713 | ₪17,500 | 58 | ₪4,225 |
3 שנים | ₪21,818 | ₪22,000 | 49 | ₪5,217 |
4 שנים | ₪25,481 | ₪25,000 | 56 | ₪5,610 |
5 שנים | ₪27,358 | ₪26,750 | 54 | ₪5,666 |
6 שנים | ₪28,712 | ₪27,000 | 34 | ₪6,491 |
7-10 שנים | ₪31,649 | ₪31,000 | 105 | ₪6,481 |
11-12 שנים | ₪30,025 | ₪31,500 | 20 | ₪6,685 |
13-15 שנים | ₪34,889 | ₪33,000 | 18 | ₪8,476 |
מעל 15 שנים | ₪36,645 | ₪36,500 | 20 | ₪7,360 |
שכר PD לפי סוג ארגון
כפי שראינו גם בסיכום הכללי, השכר בחברות שאינן חברות מוצר טכנולוגי נשחק לעומת סקר 2022, וכאן אפשר לראות את הירידה הזו באופן מפורט יותר. בחברות ייעוץ/סטודיו השכר ירד ב-14%, בחברות פרויקטי תוכנה ב-1%, וחברות שאינן עוסקות בטכנולוגיה כתחום מרכזי (כמו למשל חברות ביטוח, רשתות מלונות וכו') השכר ירד ב-4.5%. ייתכן שמצב מגזר ההייטק בחצי השני של 2022 השפיע על החברות שמספקות לו שירותים, לפני שהשפיע על המועסקים במגזר ההייטק עצמו.
נראה שהצטמצם הפער הגדול בשכר שהיה בסקר 2022 בין ארגונים ממשלתיים לבין חברות פרויקטי תוכנה וחברות ייעוץ. אם בשנה שעברה השכר הממוצע בארגון ממשלתי עמדה על ₪24,500, השנה הוא רק ₪18,004, מה שמעורר את התהיה לגבי דיוק המדגם, בשתי השנים. אנחנו נמשיך לעקוב בשנים הבאות.
שכר PD לפי קהל יעד של המוצר: B2B, B2C ועוד
רצינו לראות השנה גם את השכר הממוצע לפי סוג קהל היעד של המוצר. כפי שמוצג גם בתרשים בהמשך, רוב הדיזיינרז בארץ עובדים על מוצרי B2B (כ-48%) או B2B+B2C (כ-31% נוספים).
שכר PD לפי גודל החברה ודרג מקצועי
כרגיל, ארגונים גדולים יותר משלמים משכורות גבוהות יותר, וכמובן שראשי צוותים מרוויחים יותר מאשר עובדים בצוות או ללא צוות. אולם בניהול ביניים וניהול בכיר הפער הזה נעלם, ונראה שהשכר אף יותר גבוה למנהלים בדרגים הללו בחברות קטנות יותר.
שכר Pure UX
כמו בשכר של PD, גם השכר של Pure UX יותר גבוה בחברות מוצר. נראה שלמעט בודדים שמצליחים למצוא תפקיד ראשון כ-UX בחברת מוצר (כ-7% מה-UX בחברת מוצר שהשיבו לסקר), הרוב מתקבלים לחברת מוצר רק אחרי 3 שנות נסיון במקומות אחרים.
לתשומת לבכם, שכר ג'וניורים (0 שנות ניסיון) מופיע בנפרד כאן למעלה, והוא אינו זהה לשכר של 0-1 שנות נסיון שכולל גם בעלי/ות שנה נסיון.
גם כאן, כמו אצל PD, השכר הממוצע מציג רק חלק מהתמונה וחשוב לנו להראות גם חציון ורבעון עליון ותחתון ("הטווח הבין-רבעוני") בחברות מוצר כדי לתת לכם מושג לגבי טווח המשכורות שמרכיב את השכר הממוצע. כללנו טבלה מפורטת הכוללת גם n וסטיית תקן לאחר התרשים, למי שהפרטים המלאים חשובים לו/לה.
שכר Pure UX בחברות מוצר:
שנות נסיון | שכר ממוצע | שכר חציוני | n | סטיית תקן |
0-1 שנים | ₪18,123 | ₪16,750 | 6 | ₪4,395 |
2 שנים | – | – | – | – |
3 שנים | ₪22,250 | ₪21,500 | 6 | ₪3,947 |
4 שנים | ₪24,367 | ₪24,500 | 6 | ₪2,658 |
5 שנים | ₪27,313 | ₪28,250 | 8 | ₪3,081 |
6 שנים | ₪28,889 | ₪30,000 | 9 | ₪2,837 |
7-10 שנים | ₪31,123 | ₪30,000 | 28 | ₪4,720 |
11+ שנים | ₪34,475 | ₪35,000 | 32 | ₪6,049 |
שכר Pure UX לפי סוג ארגון
גם כאן – כמו אצל ה-PD – השכר בחברות פרויקטים וחברות ייעוץ נמוך יותר מאשר במקומות אחרים. עם זאת, כמו בתרשים המקביל עבור PD, חשוב לזכור שהוא משקף גם את העובדה שיש יותר ג'וניורים/ות בחברות כאלה מאשר בחברות מוצר. גם כאן, כמו ב-PD, השכר בארגונים ממשלתיים תופס מקום טוב באמצע בין חברות הייעוץ והפרויקטים, לחברות המוצר והחברות שאינן עוסקות בטכנולוגיה כתחום מרכזי (כמו חברות ביטוח, בנקים וכד').
שכר Pure UX לפי גודל החברה ודרג מקצועי
כמו ב-PD ובדומה לשנים קודמות, גם כאן חברות גדולות נותנות תנאים הרבה יותר אטרקטיביים. שלא כמו ב-PD, לא היו מספיק משיבים מניהול ביניים או בכיר המועסקים בחברות גדולות, לכן לא יכולנו לתת נתונים לגבי השכר שלהם.
שכר UX Research – UXR
מספר השכירים/ות שעוסקים ב-UXR והשיבו לסקר השנה (32) עלה לעומת סקר 2022 הסקר הקודם (23). כך התאפשר לנו השנה לנתח את השכר של העוסקים ב-UXR לפי טווחים קטנים יותר של שנות נסיון.
שכר UI Design
שכר Marketing Design
שכר מנהלות ומנהלים
את אוכלוסיית המנהלים והמנהלות חילקנו ל-2:
- Pure UX/PD שגם מנהלים/ות וגם עושים/ות Hands On Design – אנחנו מציגים אותם ראשונים להלן, בתרשים עם הצבע האדום.
- Pure Manager – מנהלים/ות שלא עובדים Hands On, ומפורטים בתרשים שאחריו.
שכר ראש צוות דיזיין לפי שנות נסיון
נמשכת מגמת הגדילה בכמות ראשי צוות דיזיין שראינו בסקר 2022. זה הגיוני, בסך-הכל: ככל שיש יותר דיזיינרז בתוך ארגונים, כך גם יש יותר ראשי צוותים. הגרף שלהלן מציג מנהלים ומנהלות שעושים גם עבודה hands-on בדיזיין (להבדיל מ-Pure Managers שאנחנו מציגים בהמשך, שעוסקים/ות רק בניהול ללא hands on).
תנאי העסקה
השכר הוא ללא ספק מרכיב חשוב ומרכזי בתנאי ההעסקה שלנו, אבל הוא לא לבדו. בפרק זה נבחן שלושה חלקים חשובים נוספים: ימי חופשה שנתיים, הטבות וימי עבודה מהבית.
כמה חופש מגיע לכם?
המספרים המשיכו לעלות מעט ביחס לשנה שעברה, אולם בשיעור מצומצם יחסית של פחו
הטבות נוספות
עבודה מהבית
נראה שהקורונה הרחק מאחורינו, ואם בסקר 2022 רק 6% עבדו 100% מהמשרד, בסקר הנוכחי המספר גדל פי 2 ל-12%. בסקר הקודם רק 17% עבדו רוב הזמן מהבית, והשנה מדובר על 41% – יותר מפי 2.
נראה שה-sweet spot מבחיחנת שביעות הרצון של העובדים והעובדות נמצא בין 2-3 ימים מהמשרד, כשפחות מ-2 ימים מהמשרד לא משנים משמעותית את שביעות הרצון, אבל כאשר עובדים יותר מ-3 ימים מהמשרד שביעות הרצון יורדת משמעותית ב-15-20%.
עדיין, תקופת הקורונה עשתה את שלה וב-88% מהארגונים מאפשרים עבודה מרחוק, במשך יום בשבוע או יותר.
ממצאים נוספים: הכירו את קהילת הדיזיין
לא הכל זה שכר ותנאים! אם אתם סקרניות וסקרנים לגבי כלי העבודה שאנחנו משתמשים בהם, גדלי הצוותים בארץ ואופי הארגונים שפעילים בארץ, החלק הזה בשבילכם.
כלי עבודה
הנוכחות של Figma התחזקה בשנה האחרונה, כפי שניתן לראות זה דרך הירידה בנוכחות של Axure אצל Pure UX ושל Adobe XD ו-Sketch אצל PD. השימוש ב-Miro הצטמצם מעט, וגם ב-Illustrator.
לגבי סכימת הנקודות, שניתנו על ידי המשיבים בין 1-5 (אזהרה: המשך המשפט לחובבי הז'אנר בלבד): נירמלנו את סכום הנקודות ל-1,000, לפי החלק היחסי שלהן מהמקסימום שכלי מסויים קיבל בכל קבוצה (PD ו-UX). זאת כדי שיהיה אפשר להשוות בצורה הוגנת בין הפופולריות של כלים אצל UX ואצל PD.
כלי ניהול Design System
נראה שגם כאן Figma שולט בצורה מאוד ברורה, גם אם הוא לא כלי Design System אמיתי במובן של חיבור מלא לקוד.
לאיזה קהל יעד פונים מוצרים שמעוצבים בארץ?
אין הפתעות גם השנה: B2B משמעותי הרבה יותר בארץ מאשר B2C, ורוב המוצרים שמעוצבים בארץ מגיעים לכל העולם. Yay לנו!
גודל צוות דיזיין ביחס לגודל החברה
כדי להתחיל לקרוא את הגרף, נסו למצוא את גודל הארגון שלכם בציר ה-X ואת הצבע/מלבן שמייצג את כמות המעצבים שאצלכם בארגון. אז תוכלו לראות באיזה אחוז מהארגונים שפועלים בישראל יש את אותו מספר המעצבים כמו אצלכם.
עד כאן פרק המידע על ארגונים ושכירים/ות. מקווים שהם יעזרו לכם בשיחות השכר ותכנון הפעילות שלכם ושל הארגון שלכם בהמשך השנה.
תוצאות הסקר: פרילנסרים
גם השנה אנחנו נותנים מידע עשיר לגבי פרילנסרים, אם כי השנה קיבלנו פחות מידע מפורט מפרילנסרים (ולכן יש גם כמה עמודות חסרות בחלק מהגרפים), במיוחד לגבי ההכנסה השנתית – שזה בעצם כמו לשאול לגבי השכר החודשי. משום מה יש קושי רגשי – כפי שהעירו כמה שהשיבו לשכר – למסור את המידע הזה, למרות שהוא אנונימי לגמרי. זה פחות מקובל אצל פרילנסרים, ואנחנו מבינים את הקושי, אבל כך גם יש לכולנו פחות מידע על השוק, וחבל!
הכנסה חודשית ממוצעת וחציונית
רצינו לתת לפרילנסרים שקוראים את הפרק הזה דרך להשוות את עצמם לאחרים. אז תעריף שעתי זה טוב ויפה, אבל כמה בעצם מרוויחים בחודש ובשנה? כאן ניתחנו את ההכנסה השנתית, מחולקת ל-12 כדי לתת ממוצע חודשי שקל יותר לעכל ולהשוות להכנסות שרואים כל חודש – וגם למשכורת חודשית.
בנוסף, הפרדנו את הנתונים לפי טווח תעריפים ממוצעים. המשיבים/ות ציינו תעריף מינימום ומקסימום שהם לוקחים כי אי אפשר לדרוש את אותו מחיר מסטארטאפיסט לפני גיוס, כמו מארגון שכבר סיים Round B, או כמו חברת טכנולוגיה גלובאלית. הטווחים שמוצגים (עד 200, 201-300 וכו') הם לפי חישוב של ממוצע פשוט בין תעריף המינימום והמקסימום שקיבלנו מהמשיבים/ות.
כמובן שההכנסה תלויה בעוד גורמים, כמו כמה שעות כל משיב/ה עובד ביום (יש מידע על זה כאן למטה) וכמה הם הצליחו למלא את שעות העבודה הפוטנציאליות בעבודה בפועל (או במילים אחרות: כמה טוב השיווק שלהם).
במילים אחרות, יותר מורכב להיות פרילנסר/ית מאשר שכיר/ה…
רצינו לבדוק כמה מקובל לדרוש עבור שעת עבודה בכל אחד מתחומי העיסוק השונים שבסקר: Product Design, UX Design, UX Research וגם UI Design.
כדי לעשות את זה, לקחנו את אותם טווחי תעריפים מהגרף הקודם, ובדקנו כמה מהמשיבים/ות בכל תחום עיסוק נמצאים בכל טווח בתעריף הממוצע שלהם. היו כאלה שגבו יותר מ-400 ש"ח לשעה, אבל הם היו מיעוט קטן.
פרילנס – עבודה קשה? או: כמה שעות ביום?
יש הרבה אנשים שמדמיינים את יום העבודה כפרילנס בצבעים ורודים (וכפי שתראו למטה, לא מציאותיים): קמים בצהריים, עובדים עד אחר-הצהריים, ונחים יום יומיים בשבוע. אנחנו בטוחים שיש כאלה, אבל בפועל הרוב עובדים הרבה יותר קשה מזה:
- 53% מהפרילנסרים/ות עובדים 7 שעות ומעלה ביום.
- 40% מהפרילנסרים/ות עובדים גם בסופ"ש.
חוץ מזה, כדאי להציץ גם על התרשימים הבאים, שמדברים על תמחור ובעיקר על שיווק. אנחנו לא יודעים אם שיווק ומכירות נספרים בשעות העבודה שהמשיבים/ות ציינו, אבל מה שברור הוא שאלה שתי פעילויות (מאוד שונות מדיזיין) שנדרשות כשאתה לא שכיר/ה.
איך מתמחרים ומחייבים?
הכי בטוח – לחייב לפי שעות או ימי עבודה, ובאופן לא מפתיע הרוב ציינו שהם/ן מתמחרים כך את העבודה. בתמחור פרויקטאלי או בריטיינר יש סיכון (חריגת שעות!) אבל גם סיכוי להרוויח יותר פר שעה – רק שבאופן מובן, לא כל אחד/ת אוהבים את חוסר-הוודאות הזה.
איך משווקים ומשווקות?
נראה שרוב הפרילנסרים/ות שהשיבו לסקר מסתמכים בעיקר על שיווק מפה לאוזן, שעבור רוב האנשים אומר פשוט לחכות שיגיעו פניות דרך לקוחות עבר – אבל זה לא באמת מספיק. כדי ששיווק "מפה לאוזן" יעבוד טוב, אפשר וכדאי לעשות גם צעדים יזומים. אגב, אם אתם פרילנסרים ומסתמכים רק על שיווק מפה לאוזן, ייתכן מאוד שתוכלו להגדיל משמעותית את היקף העבודות שמגיעות אליכם אם תנסו כיוונים אחרים (כי רוב המתחרים שלכם נמצאים רק ב"פה לאוזן"). כפי שאחד מהמשיבים או המשיבות כתבו בטיפים שמוצגים כאן בסוף, כדאי "להתגבר על הפחד מלהיות נוכחים במדיות החברתיות. משם מגיעה הפרנסה."
מעניין לראות שלמרות שכמעט כל מי שהשיב על שאלות השיווק משתמש בשיווק "פה לאוזן" (97%!) – כמעט 20% מהמשיבים לא ידעו איזה ערוץ הוא האפקטיבי ביותר עבורם.
אגב, הרוב המוחלט של פרילנסרים בארץ עובדים עם לקוחות מישראל בלבד (85%), אבל כ-11% עובדים באופן שווה עם לקוחות ישראליים ומחו"ל, וההכנסה הממוצעת שלהם גבוהה בכ-12% מזו של מי שעובדים עם לקוחות ישראליים בלבד. נקודה למחשבה.
האם 2022 היתה טובה אליכם, פרילנסרים ופרילנסריות?
67% ציינו שהם מרוצים מלהיות פרילנסרים/ות (עוד 17% היו ניטראליים), ואצל 66% מהמשיבים ההכנסות ב-2022 עלו לעומת 2021 (אצל 11% הן ירדו ואצל 22% נשארו אותו הדבר). התמונה לא טובה כמו שהיתה ב-2021, אבל עדיין נראה שלרוב הפרילנסרים/ות טוב איפה שהם נמצאים.
טיפים מלב אל לב
ביקשנו מהמשיבים/ות לסקר לתת לפרילאנסרים/ות בקהילה טיפים עסקיים לשיפור ההכנסות והרווחיות ב-2023. הנה מה שהם נתנו לכם/ן במתנה, מילה במילה, יש כאן דברים נהדרים:
- להתייחס למחקר ux כארגז כלים, כשלכל כלי יתרונות וחסרונות.
- בעיניי הכי חשוב להרחיב את הרשת של האנשים שמכירים, ככה מגיעות ההזדמנויות הכי טובות.
- ליצור ריטיינר עם לקוח ולוודא שהפרויקט לטווח ארוך.
- פשוט לחייב יותר 🙂
- לא לפחד ולהעלות את התעריף השעתי!!!
- לכוון גבוה במחיר השעתי.
- קבוצות וואטסאפ רלוונטיות, חיבור לאנשי שיווק/מתכנתים שצריכים עזרת מעצב.
- להתגבר על הפחד מלהיות נוכחים במדיות החברתיות. משם מגיעה הפרנסה.
- לגבות על הכל, כל מה שאתם עושים עבור הלקוח. כל הדקות הקטנות של פה ושם מצטברות להרבה. אנשים זה הכל, עדיף עובד טוב ואמין, מאשר מעולה והפכפך.
- לא לחשוש להעלות תעריפים ולהרגיל את הלקוחות הקבועים לחידוש הסכם בדיוק כמו שנעשה עם דירה להשכרה – בהסכמת שני הצדדים, כשההסכם החדש כולל העלאת תעריף המוסכמת על שני הצדדים. גם כשאתם עצמאים ולא שכירים אצל הלקוח התייחסו לעבודה כאילו הייתם שכירים, כדאי להגדיל ראש, להרחיב את טווח השירותים המוצעים ללקוחות ובכך לשמר לקוחות טובים ולצמוח יחד איתם.
- להיות מקצוען ושירותי, חסר כאלה.
- פרילנסרים רבים בתחום המושן פשוט גובים מעט מדי כסף מטעמים שונים של חוסר ביטחון בעצמם או במקצוע, בעיקר נשים משום מה אבל לא רק. זה גם תחום בעייתי מעט בגלל הטווח הגדול שיש בין מעצבים שונים ברמה ובידע.
- להגדיר יעד פיננסי – ואז לכמת אותו להיקף עבודה ריאלי כדי להשיג יציבות ורווחיות.
- להציע אפשרויות שונות לאותה שאלת מחקר.
- תתעקשו לשבת עם רואה החשבון שלכם הרבה, עד שתבינו באמת איך להשוות בין שכר שלכם לבין שכר של השכירים שלצדכם, וככה תתמקחו נכון יותר על השכר השעתי שלכם.
זה הכל להפעם! (לא מספיק?)
יותר מאשר הנתונים הפיננסיים, הסקר הזה מרתק אותנו כי מאפשר לנו הצצה על האופן שבו התחום משתנה משנה לשנה. מקווים שהצלחנו לסקרן גם אתכם.
נתראה בסקר השכר הבא, שיתקיים בדצמבר 2023!