לתשומת לבך: הקלטות הרצאות הכנס זמינות באתר UXI Live Video
זום אין על יפעת יעקבי – מרצה בכנס UXI Live 2019

יפעת יעקבי מאפיינת מערכות מורכבות כבר 14 שנים, והתחום הזה מלהיב אותה היום לפחות כמו כשסיימה את ה-M.A. בפסיכולוגיה קוגניטיבית, אם לא יותר. בעבודה יפעת מתמקדת בהפיכת מוצרים מורכבים ליעילים וקלים יותר לשימוש, מתוך הבנה עסקית מעמיקה ובמטרה להגדיל את ה-ROI של ה-UX Design של המוצר. בהרצאה שלה ב-UXI Live היא מדברת על נושא חשוב במערכות מורכבות: התמודדות עם סביבות שדורשות "Multi-Tasking" – נושא שיעסיק הרבה יותר מאפיינים בעתיד. למה? כל התשובות בראיון.

יפעת יעקבי

מה האתגר הכי גדול שתציגי בהרצאה, יפעת?

איך לאפיין מערכות בסביבות עבודה שמציפות את המשתמש ודורשות ממנו לעשות מספר דברים בו זמנית. כשהגעתי לעבוד בסטאראט-אפ בקנדה ונפגשתי עם משתמשים בסביבות עבודה כאלו היתי בשוֹק. משתמשים שעובדים בעמדה עם 11 מסכים, 9 מערכות, הפרעות והתראות כל כמה שניות. זה כמו לאפיין ממשק בקרה לתחנה גרעינית – ממש מדהים במורכבות ובעומק. אלו סביבות העבודה שאהובות עלי במיוחד, והן שכיחות יותר ממה שאנחנו חושבים. אני אדבר על נקודות מסוימות שכדאי לזכור כשניגשים למערכות כאלה, ואתן טעימה קטנה מאחרות.

עבור מי ההרצאה שלך תוכל לתרום הכי הרבה?

מאפיינות ומאפיינים שמתמודדים עם אפיון מערכות מורכבות. למשל מערכות סייבר סקיוריטי, מערכות רפואיות, מערכות אבטחה פיזית, מערכות בקרה תעשיתיות וכו. וגם למאפיינים שבעתיד יאפינו מערכות כאלו.

בעקרון התפקידים של בני אדם משתנים בסביבות העבודה בימנו, יש יותר ויותר תפקידים של שליטה ובקרה ופחות תפקידי תפעול פשוט. למשל פעם רפתן היה חולב את הפרות שלו, מאכיל אותן, מנתב אותן לחליבה – הכל בצורה ידנית. היום ישנם רובוטים אוטומטים שחולבים את הפרות (שנכנסות לבד לחליבה!), וסנסורים שמעריכים אם לפרה יש דלקת באחד העטינים, אם הפרה פצועה וצולעת וכמה חלב סך הכל הופק מכל פרה. בנוסף ישנה מערכת אוטומטית שמודיעה לחלבן מתי לחסן פרה ומתי פרה לא מפיקה מספיק חלב ככה שאולי היא סימה את תפקידה כפרה חולבת.

הרפתן מתחיל כל בוקר במשרד, מסתכל על המערכת שמראה לו שלפרה הזו יש דלקת, והפרה הזו צולעת, וכמה חלב נחלב היום. וככה הרפתן מנהל את הרפת ומתעדף את המשימות שלו. המהות של התפקיד של הרפתן מאוד השתנתה. ועם המעבר לעולם של IOT ואטומטיזציה של תהליכים, חלק גדול מהתפקידים יהיו תפקידים כאלו. כולנו צריכים להיות מוכנים לזה.     

מה האתגר הכי גדול שלך ביצירת ההרצאה?

איך לדבר על כל הדברים שכדאי לדעת ב- 25 דקות. אני אדבר בקצרה על הקשיים של אנשים בסביבה הזו. על איך לעזור למשתמש לתעדף את המשימות שלו, איך לאפיין התראות במערכות כאלו שכוללת המון התראות שווא, ואיך למנוע מהמשתמש לאבד עבודה כל פעם שהוא נאלץ לעבור למשימה אחרת. ונדבר על ארכיטקטורת חווית משתמש שיכולה לעזור למשתמש בסביבה כזו.

אני אזכיר גם בקצרה יצירה של דשבורדים תפעולים (כאלו שמנחים את המשתמש למצוא את המשימות הבאות שלו), הצגה של התראות גם ויזואלית וגם קולית. וגם אפיון לסביבות עבודה שכוללת מספר מסכים.

מה הדבר הכי מעניין שלמדת בשנה האחרונה?

למדתי על ההבדלים בין תרבות העבודה בישראל לעומת ארצות הברית וקנדה. שוק העבודה בארץ מאוד שונה ביחס לחו"ל. לכל מקום יש שמות אחרים לאותם תפקידים, הרגלי עבודה אופיינים, רמת סדר שונה, תרבות שיחה שונה. אני הרבה יותר מתחברת לתרבות העבודה הישירה בארץ.  

מה הייתה המלחמה המקצועית הכי גדולה שלך השנה?

להבטיח שמחקר משתמשים הוא חלק מהתהליך שלי ושל הארגון שלי באפיון של מוצרים. אני מאמינה שמחקר משתמשים הוא קריטי כדי להבטיח הצלחה של המוצר ושל צוות ה-UX בארגון. וזה לא תהליך טריוואלי להסביר את זה ללקוחות שמבחינתם אתה מספק מסכים ומסמכי אפיון. אבל זה שלב הכרחי כדי שלמסכים ומסמכי האפיון יהיה ערך אמיתי בסופו של דבר ללקוחות ולמשתמשים.

מה הטיפ הכי טוב שקיבלת השנה?

להצטרף ל-WE – Women Experience. גיליתי קהילה מאוד פעילה, שמקדמת נשות מקצוע בתחום שלנו בהמון היבטים. זו באמת חוויה מחבקת לחזור לארץ לקבוצה כזו.

לאיזו הרצאה של מרצה אחר את/ה הכי מחכה בכנס?

להרצאה של שגית על Machine Learning – היא עשתה המון עבודת מחקר בנושא ולמדה דברים מענינים שישפיעו על העתיד של כולנו. זו ממש עבודה חלוצית.

ולהרצאות של תמר יחזקאל ונועה דנון שעוסקות בתהליכים יעילים לאפיין מוצר שלם ופיטצרים בודדים. כי אני מאמינה ש-UX צריך להוות חלק חשוב בתהליכים הללו מהתחלה ומענין אותי מה עושים בארגונים אחרים.

מה את/ה הכי מקווה ללמוד בכנס?

דברים שלא חשבתי לשאול עליהם. כי אלו ההרצאות שהכי פותחות לי אישית את העינים. למשל בשנה שעברה מאוד נהנתי מההרצאה של גילה כורם שפתחה לי לחלוטין את הראש לגבי מוצרים דיגיטאלים בסין. לא שאלתי את עצמי אף פעם על הנושא הזה. זה פשוט האיר לי עוד תחום ששווה להכיר במיוחד אם מאפיינים מוצר שיגיע לסביבה הזו.


אנו מקיימים את כנסי UXI Live בכל שנה מאז 2010, ומעולם לא קיבלנו אף תלונה ממשתתפי ומשתתפות הכנס. חשוב לנו שכל המשתתפים, המרצים, נותני החסות, העובדים והמתנדבים בכנס UXI Live יהנו מחוויית כנס מצויינת ויקיימו את קוד ההתנהגות המקובל, כלפי כל אחד אחר שהם פוגשים בכנס.

בכל בעיה במהלך הכנס והסדנאות, תוכלו לפנות לדלפק הרישום.

נותני החסות הנפלאים שלנו
הצטרף כנותן חסות
We Our Sponsors
Become a sponsor
חסות ראשית
Main Sponsor
חסות זהב
Gold Sponsor
חסות כסף
Silver Sponsor
חסות ברונזה
חסות מדיה
Media Sponsor