לתשומת לבך: הקלטות הרצאות הכנס זמינות באתר UXI Live Video
מה זה Upstage ולמה אתם חייבים להרגיע את המצגת שלכם?

מאת: לילך דנין לביא,  מנטורית ומאמנת למרצים

בחזרות הגנרליות לכנס הצטרפה אלינו לילך דנין לביא, מנטורית ומאמנת למרצים ותיקה עם רקע עשיר בעולם התאטרון והבמה, מצד אחד, ועולם העסקים מצד שני. בעבודה צמודה עם צוות המרצים והמרצות בחזרות ומחוץ להן, היא עזרה להם להוציא את המקסימום מהזמן שלהם על הבמה ולהגיע לכנס הכי מוכנים שרק אפשר. בכתבה הזו, לילך חולקת מהתובנות שלה על תהליך ההכנה לקראת העלייה לבמה, מתוך ההצצה שלה למתרחש בחזרות לקראת הכנס.

Lilach Danin Lavee לילך דנין לביא
לילך דנין לביא

המקום: חדר החזרות (חדר הישיבות)
הזמן: ימים ספורים לפני הכנס,  סבב שני של חזרות.
על הבמה: השחקנים –  מנחה הכנס והמרצה המתרגל/ת כרגע את הופעתו/ה.
בירכתי הבמה: מסך – עליו מוקרנת המצגת (שעמלו עליה שבועות קודם)
בקהל: יוזם ומנחה הכנס המאמן את המרצים, מפיקת הכנס, מרצה נוסף מצוות המרצים בתפקיד "נותנ/ת  חוות דעת" למרצה שכרגע על הבמה, ואנוכי – מנטורית המביימת את המרצים/השחקנים.

מנחה הכנס מתמקם במרכז הבמה, מציג ומזמין את המרצה: "קבלו את ……" (מחיאות כפיים)

כל העיניים ותשומת הלב של הקהל על השחקן מעין זום-אין על המרצה.

FREEZE

מה מתרחש ועובר בשניות האלה במוחו של המרצה/השחקנ/ית?

הלב דופק במהירות, רעד קל בגוף ואולי גם רצות מחשבות בראש מהסגנון של- "אימאל'ה!!!","או "מיי גוד כמה אנשים!", או "מה יהיה אם אשכח את הטקסט?"

כמנטורית שרגלה האחת נטועה בעולם התיאטרון ורגלה השנייה בעולם ההדרכה, אני יכולה לספר לכם שגם שחקנים מתרגשים וחווים את המתח וההתרגשות בכל ערב מחדש.

כשעבדתי בתיאטרון, השתתפתי בתחילת דרכי כסטטיסטית בהצגה "להרוג את הזמן". מדי ערב,  הייתי מחכה לצידה של עדנה פלידל ז"ל, אחת השחקניות הגדולות של תיאטרון הקאמרי, לרגע בו יכבה האור והמסך יעלה. להפתעתי, ראיתי שבכל ערב מחדש, עדנה מתוחה מאד ברגע לפני העלייה לבמה. באחת הפעמים אזרתי אומץ ושאלתי אותה "איך זה שאת, שחקנית כל כך ותיקה, מנוסה ומוערכת, מתרגשת ככה כל פעם מחדש?" ועדנה השיבה: "לילך, בערב שבו לא אתרגש כך, אצטרך לעזוב את המקצוע".

הדמיון בין חזרות לקראת הרצאה לבין חזרות לקראת הצגה גדול ומאפשר שפע של נקודות הסתכלות על תהליך ההכנה לקראת העלייה לבמה.

הנה כמה טיפים הלקוחים מחדר החזרות ומעולם התיאטרון שיכולים לשמש כל מרצה או כל אחד ואחת שעומדים בפני קהל:

1. פחד ולחץ בריאים

מעבר לאנקדוטה ששיתפתי לעיל, מודל עקומת ה-U ההפוכה (הידוע גם בשמו חוק יארקס-דודסון) מתאר את היחס בין לחץ וביצוע כעקומת U הפוכה


From "The Relation of Strength of Stimulus to Rapidity of Habit‐Formation" by Robert Yerkes and John Dodson. Published in the Journal of Comparative Neurology

חשוב לדעת כי רמה מסוימת של לחץ ופחד עוזרת לשפר את הביצועים – הלחץ מחדד את הריכוז ומסייע לרכז מאמצים כדי להצליח. מעבר לרמה האופטימלית של עוררות, הלחץ עשוי לפגוע בתוצאות.

בהנחה שעשיתם חזרות ואתם מוכנים נכון, הפחד והלחץ עשויים לשרת אתכם בהשגת ביצועים  (Performance) מיטביים. כך שאם אתם מתוחים לפני העלייה לבמה -הכל בסדר ונורמלי ובריא.

2. ה"לחשן" ו "Presenter's View"

המושג "לחשן" בתיאטרון הוא תרגום מאנגלית של המילה  Promter. להבדיל מהטלפרומפטר (מקראה בעברית) שמוכר לנו מעולם הטלוויזיה והקולנוע, בעולם התיאטרון הלחשן הוא אדם הנמצא בקרבת הבמה ותפקידו לסייע לשחקן שעל הבמה במקרה ששכח את המילים שעליו לומר.

כמו הלחשן בתיאטרון כך ה Speaker Notes וה-Speaker View עבור המרצה, תפקידם להיות רק רשת ביטחון.

הטקסט הוא רק מרכיב אחד בחיבור החד פעמי בין השחקן לקהל ובין המרצה לשומעיו. זכרו שעוצמת החיבור לקהל מבוססת בעיקר על יכולת השחקן או המרצה להיות נוכח ברגע ולברוא כל פעם מחדש את קסם המפגש.

ההיצמדות ל"הערות הדובר" (Speaker Notes) עשויה להפריע לכם ביצירת הקסם הזה – זכרו מה אתם רוצים להגיד ולמה, תרגלו מספיק לפני והשתמשו ב-Speaker Notes בחוכמה ורק כתזכורת או כגלגל הצלה.

3. המצגת כ-Upstage – או – אל תתנו למצגת לגנוב לכם את ההצגה

בתיאטרון, האזור הנמצא בעומק הבמה ומרוחק מקהל הצופים נקרא מרום הבמה – Up-Stage.

לכאורה מיקום באזור "חלש" מבחינת תשומת הלב של הקהל יחסית לאזור "החזק" בקדמת הבמה. אז איך זה שהמונח Upstage הוא שם נרדף למשהו שגונב את תשומת הלב של הקהל?

תארו לעצמכם שחקן נותן מונולוג מרגש תוך שהוא נמצא בקדמת הבמה ופתאום באמצע המונולוג חתול יחצה את הבמה מאחור. כל המבטים ותשומת הלב יופנו מיד לחתול וישכחו מהשחקן בקדמת הבמה ומהמונולוג המרגש.  זה Upstage קלסי. החתול יגנוב את ההצגה למעט אם השחקן בקדמת הבמה ינצל את מה שקרה על מנת להחזיר את תשומת הלב אליו ולמונולוג שלו.

בהרצאה, המסך עליו מוקרנת המצגת נמצא בדרך כלל בירכתי הבמה ויש לו פוטנציאל גדול לגנוב לכם את תשומת הלב. כשאתם בונים את ההרצאה, קחו בחשבון את מערכת היחסים ביניכם כמציגים ובין המצגת ככלי עזר. דמיינו ותכננו (ביימו?) את חוויית קהל השומעים – את הזרימה של תשומת הלב, חלוקת הקשב ולאן אתם רוצים שיופנו העיניים של הקהל. ערכו חזרות עם המצגת תוך שאתם עומדים והמצגת מוקרנת והתזמון של העברת השקופית מתוזמן היטב במופע שלכם.

וגם בהקשר הזה – אל תתנו למצגת להסיח את תשומת הלב שלכם ולקטוע את קשר העין שלכם עם הקהל.

בהצלחה ולא פחות חשוב – בהנאה
לילך

רוצים לשוחח עם לילך? הנה לילך בפייסבוק

גילוי נאות: לילך היא בת-דודה של ברק דנין, מארגן הכנס, והיא מאמנת מרצים עוד מהרבה לפני ש-UXI Live בא אל העולם :-)

אנו מקיימים את כנסי UXI Live בכל שנה מאז 2010, ומעולם לא קיבלנו אף תלונה ממשתתפי ומשתתפות הכנס. חשוב לנו שכל המשתתפים, המרצים, נותני החסות, העובדים והמתנדבים בכנס UXI Live יהנו מחוויית כנס מצויינת ויקיימו את קוד ההתנהגות המקובל, כלפי כל אחד אחר שהם פוגשים בכנס.

בכל בעיה במהלך הכנס והסדנאות, תוכלו לפנות לדלפק הרישום.

נותני החסות הנפלאים שלנו
הצטרף כנותן חסות
We Our Sponsors
Become a sponsor
חסות ראשית
Main Sponsor
חסות זהב
Gold Sponsor
חסות כסף
Silver Sponsor
חסות ברונזה
חסות מדיה
Media Sponsor